טיפול בביוב

טיפול בשפכי ביוב הוא תהליך חיוני במחזור המים. המים שאנו משתמשים בהם לשתייה, לבישול, לרחצה ולפעילויות יומיומיות אחרות מגיעים מהסביבה. זה אומר שהוא יכול להכיל גם מזהמים מזיקים כמו מתכות כבדות וכימיקלים שעלולים להזיק לבריאות האדם.

מבוא לטיפול בשפכי ביוב ולמה זה חשוב

טיפול בשפכי ביוב מסיר את המזהמים הללו מהשפכי ביוב שלנו לפני שהם משחררים אותם בחזרה לסביבה. זהו אחד התהליכים החשובים ביותר בהגנה על בריאות ובטיחות הציבור וכן בשמירה על משאבי הטבע שלנו לדורות הבאים.

מתקן טיהור שפכים הוא מתקן גדול עם תהליכים רבים ושונים הפועלים יחד לניקוי שפכים לפני שחרורם חזרה לסביבה. חלק מהתהליכים הללו כוללים סינון, שקיעה, שקיעה, חיטוי והכלה.

השלב הראשון בטיפול בשפכים הוא שאיבת ביוב  וניפוי של כל החומר במיביוב כדי להסיר חפצים קטנים מדי או גדולים מדי לטיפול יעיל כגון סמרטוטים, מקלות או חלקיקי גרגיר. לאחר סינון הם נשלחים

הסוגים הנפוצים ביותר של טיפול במי ביוב

טיפול במי ביוב הכרחי כדי לוודא שהמים בטוחים לשתייה של בני אדם. יש צורך גם בטיפול במי ביוב כדי לפנות פסולת באופן שאינו פוגע בסביבה.

הסוגים הנפוצים ביותר של טיפול בשפכים הם טיפול בשפכים ראשוני, משני ושלישוני.

טיפול ראשוני במי ביוב כרוך בסינון חומרים מוצקים והוצאת חומרים אורגניים גדולים כגון סמרטוטים, מקלות ועלים מהשפכים על ידי מתן אפשרות לשקוע.

טיפול משני בשפכים מסיר חומר אורגני מומס על ידי תגובות ביולוגיות עם חיידקים. טיפול בביוב שלישוני מסיר את שאריות החומר האורגני המומס באמצעות תגובות כימיות עם כלור או חומרי חמצון אחרים.

שפכים הם תערובת של הפרשות אנושיות, פסולת מזון, סבונים, חומרי ניקוי וכימיקלים ביתיים אחרים. טיפול בשפכים הכרחי כדי להפוך את המים בטוחים לשימוש חוזר או להזרמה לסביבה.

ארבעת הסוגים העיקריים של מכוני טיהור שפכים

טיפול בשפכים הוא תהליך של סילוק זיהומים ממי שפכים כך שיהיו בטוחים להזרמה לסביבה.

ארבעת הסוגים העיקריים של מכוני טיהור שפכים הם ביולוגיים, פיזיקליים, כימיים ומתקדמים. צמחים ביולוגיים משתמשים בחיידקים כדי לפרק חומרים אורגניים בשפכים. צמחים פיזיים מסירים מוצקים על ידי סינון, שקיעה והסרת חצץ. מפעלים כימיים משתמשים בכימיקלים כמו כלור או אוזון כדי להרוג פתוגנים ולחמצן חומרים אורגניים. מפעלים מתקדמים משתמשים בשילוב של תהליכים פיזיקליים, כימיים וביולוגיים לטיפול בשפכים.

טיפול בשפכים הכרחי כדי להבטיח סביבה בריאה

ניתן לסווג מתקני טיהור שפכים לארבעה סוגים עיקריים, כלומר מסננים מטפטפים, בוצה פעילה, מגע ביולוגי מסתובב ועיכול אנאירובי.

מסנני טפטוף: מסנני טפטוף הם מתקני טיהור שפכים בשימוש הנפוצים ביותר בעולם. הם נמצאים בעיקר במדינות מתפתחות מכיוון שהם זולים יותר וקלים יותר לתפעול מאשר סוגים אחרים של מתקני טיהור שפכים.

בוצה פעילה: בוצה פעילה ידועה גם כטיפול משני. זהו סוג של מפעל ביוב שמשתמש בחיידקים כדי לפרק חומרים אורגניים בשפכים, והוא מייצר תוצר לוואי טבעי הנקרא בוצה שצריך להוציא מהמים לפני שניתן יהיה לטפל בו.

מגע ביולוגי מסתובב: מגע ביולוגי מסתובב או RBC משתמשים בתופים מסתובבים מלאים בביומסה (כולל מיקרואורגניזמים) המספקים חמצן לפירוק ביולוגי של חומר אורגני בזמן שהם מעורבבים עם שפכים על ידי

כיצד מדינות וערים עבדו עם בעיית מערכת הביוב

ארגון הבריאות העולמי מדווח כי ל-2.6 מיליארד אנשים חסרים מתקני תברואה נאותים, כאשר 1.1 מיליארד אנשים מתרגלים עשיית צרכים פתוחים. תברואה לקויה מובילה למחלות ומוות, במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל חמש. בארצות הברית יש את אחת ממערכות התברואה הטובות בעולם, אבל עדיין יש הרבה מקומות שזקוקים לשיפור.

מערכת הביוב היא מרכיב חשוב בתשתית הקיימת בכל מדינה מפותחת. שירותי ביובית הכרחי לבריאותם ובטיחותם של האנשים החיים בעיר, כמו גם לאיכות הסביבה.

מערכות ביוב אינן המצאה חדשה והן קיימות עוד מימי קדם

מערכות הביוב הראשונות שימשו את הרומאים הקדמונים. מערכות ביוב נוצרו כדי להעביר פסולת אנושית הרחק מאזורים מיושבים כדי למנוע זיהום אספקת מי שתייה וגרימת התפרצויות מחלות.

בערים רבות, מפעלי טיהור שפכים נבנים ליד נהרות או אגמים מכיוון שהדבר מאפשר להם להשתמש במים כחומר ניקוי טבעי לפני שחרורם חזרה לסביבה. תהליך זה יכול גם לסייע בהפחתת ריחות מלגונות שפכים, המשמשות לרוב לאחסון שפכים לא מטופלים באזורים כפריים עם אוכלוסיות דלילה אך ללא גישה לנהרות או אגמים.