רובנו נתקלנו במצב כזה במהלך החיים שלנו, שבו אנחנו שמים לב שהכיור במטבח סתום, והמים לא יורדים למטה, או שהם יורדים בקצב איטי מאוד. סתימה בכיור מטבח היא תופעה נפוצה, וכדאי לדעת אם צריך להזמין אינסטלטור או שאפשר לתקן את הסתימה הזאת בכוחות עצמנו. 

במאמר הזה ניתן לכם כמה טיפים שיעזרו לכם להבין מתי תוכלו לעשות זאת בעצמכם, ומתי מומלץ לקרוא לאינסטלטור מקצועי שיבוא לתקן את הסתימה בעצמו. 

מה גורם לסתימות בכיור המטבח?

ישנם לא מעט דברים שעלולים לגרום לסתימות בכיור המטבח, וכאן זה המקום לפרט את הגורמים הנפוצים ביותר, שבהם אנחנו נתקלים לא מעט. 

  • שמן בישול: שמן בישול שנשפך לכיור עלול עם הזמן להצטבר, להתקשות ולגרום לסתימות קשות במערכת הביוב. לכן, ההמלצה הגורפת היא לא לשפוך שמן בישול (או כל שמן אחר, לצורך העניין), לכיור או לביוב באופן כללי. עדיף לשפוך אותו לבקבוק ריק ולזרוק לפח. 

  • שאריות אוכל: פעמים רבות שאריות של אוכל מגיעות לכיור המטבח, ועם הזמן הן עלולות להצטבר בסיפון ולגרום לסתימה. חשוב להקפיד שתהיה מסננת בפתח הניקוז של הכיור, כדי למנוע משאריות מזון גדולות להגיע לצנרת הניקוז. 

  • ניקוז של מדיח או מכונות כביסה: לעתים רבות, הניקוז של מדיח הכלים או של מכונת הכביסה מחובר למערכת הניקוז של כיור המטבח. החומרים השונים שיוצאים מהמכשירים החשמליים האלה, בין אם מדובר על שאריות האוכל או על שאריות סבון\ג'ל עלולות להצטבר, להתקשות ולגרום לסתימה בניקוז של הכיור. 

מה לעשות אם יש סתימה בכיור?

לפני שאתם רצים להתקשר לאינסטלטור, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות בעצמכם ולחסוך לעצמכם כמה שקלים. 

ניקוי הסיפון

מתחת לכיור המטבח, תוכלו למצוא מן מיכל שמנמן שמחובר לצנרת הניקוז. המיכל הזה נקרא סיפון, ויש לו כמה תפקידים חשובים במערכת הניקוז שלנו.

 

התפקיד הראשון שלו הוא למנוע מריחות קשים של מערכת הביוב לעלות מהכיור ולהסריח לנו את הבית. על ידי שימוש בחוקים פיזיקליים פשוטים, הסיפון יוצר מחסום מים שמונע מעבר של ריחות. התפקיד השני של הסיפון הוא להוות נקודת ביניים למעבר של לכלוך גדול, וכך הוא יכול לסייע במניעה של סתימות קשות יותר בהמשך צנרת הביוב. 

 

כאשר יש לכם סתימה בכיור המטבח, מומלץ לפנות את הארון שנמצא מתחת לכיור, לפרוס בו כמה סמרטוטים ולהניח דלי ריק ממש מתחת לסיפון. אחרי ההכנה הזאת, פתחו את הסיפון על ידי הברגה של החלק התחתון שלו. מומלץ לעשות את זה עם כפפות, כי ברגע שהוא ייפתח, זה הולך להיות מגעיל. בדקו שאין בו גושים ולכלוכים מיותרים שעלולים לחסום את תנועת המים – והחזירו אותו למקום בהברגה. 

 

לאחר שעשיתם זאת, בדקו אם הסתימה השתחררה. אם כן – מזל טוב, הצלחתם לתקן בעצמכם את הסתימה בכיור, אם לא – הגיע הזמן לעבור לשלב הבא. 

קפיץ לפתיחת סתימות

ישנו מכשיר מאוד פשוט ומאוד יעיל שנקרא קפיץ לפתיחת סתימות. מדובר בקפיץ ארוך, בדרך כלל באורך של 3 מטר והלאה, שניתן להשחיל לצינור הניקוז של הכיור, עד שהוא מגיע לחסימה. בשלב הזה צריך להתחיל לסובב אותו, ולאט לאט הוא חופר בסתימה עד שהיא נפתחת. 

 

אם אין לכם קפיץ כזה, מומלץ לבדוק עם השכנים. סיכוי סביר שלאחד מהם יש קפיץ כזה בבית, והוא ישמח להשאיל לכם אותו (כל עוד תחזירו אותו נקי, כמובן). נסו את מזלכם עם הקפיץ, ובדקו שוב אם הסתימה נפתחה. אם כן – מעולה. אם לא, זה כנראה הזמן לקרוא לאינסטלטור מומלץ שיבוא לתת לכם שירות ולפתוח את הסתימה בכלים המקצועיים שלו. 

מה לא כדאי לעשות אם יש סתימה?

אם עד עכשיו דיברנו על מה כדאי לעשות במקרה שיש סתימה בכיור המטבח, הגיע הזמן לדבר על טעות נפוצה שרבים עושים – ומשלמים עליה בגדול לאחר מכן. 

 

במקרים רבים, אם תשאלו חברים ובני משפחה איך לטפל בסתימה, יהיה מי שימליץ לכם לשפוך חומרים כאלה ואחרים לכיור. מדובר בחומרים קשים כמו חומצות שונות, שאמורות לעכל את החומרים האורגניים שגרמו לסתימה. 

 

הבעיה היא, שלאורך זמן החומרים האלה מצטברים גם הם, ועלולים לגרום לסתימה קשה הרבה יותר בהמשך צנרת הניקוז, סתימה שלא תוכלו לפתוח בעצמכם אם אתם לא אינסטלטורים מקצועיים – והפתיחה שלה תעלה לכם הרבה יותר כסף והרבה יותר כאב ראש. 

אנחנו ממליצים להימנע משפיכה של חומרים קשים כאלה ואחרים לתוך ניקוז הכיור, מכיוון שלמרות שבטווח הקצר הם יכולים להועיל, בטווח הארוך הם יכולים לעשות נזק קשה הרבה יותר. 

 

אם יש לכם סתימה בכיור ואתם לא יודעים מה לעשות, או שאתם צריכים להתייעץ עם איש מקצוע בנוגע לבעיית אינסטלציה כזו או אחרת, אנחנו מזמינים אתכם להרים אלינו טלפון ונשמח לתת לכם שירות מכל הלב. לפעמים כדאי להיעזר באיש מקצוע מאשר לעשות טעויות שיעלו לכם הרבה יותר לאחר מכן.